Statut
WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO OŚRODKA DOSKONALENIA
NAUCZYCIELI W OLSZTYNIE
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie zwany dalej Ośrodkiem jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli, używa pieczęci z tą nazwą i działa na terenie:
- Powiatów: ełckiego, giżyckiego, gołdapskiego, kętrzyńskiego, mrągowskiego, nidzickiego, oleckiego, olsztyńskiego, piskiego, szczycieńskiego, węgorzewskiego i Miasta Olsztyna będącego na prawach powiatu,
- Całego województwa warmińsko-mazurskiego w zakresie organizacji form doskonalenia i dokształcania oraz zadań i obszarów oświaty, w których Ośrodek się specjalizuje.
§ 2
- Ośrodek ma siedzibę w Olsztynie przy ul. Głowackiego 17.
- Ośrodek prowadzi Filię w Ełku, zwaną dalej Filią, która jest jego integralną częścią i używa nazwy: Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie Filia w Ełku.
§ 3
- Organem prowadzącym Ośrodek jest Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Ośrodkiem jest Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty.
§ 4
Ośrodek prowadzi swoją działalność na podstawie:
1) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz.1082 z późn. zm.),
2) ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 z późn. zm.),
3) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230),
4) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019, poz. 1045 z późn. zm.),
5) niniejszego Statutu.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania
§ 5
1. Statutowym celem Ośrodka jest wspieranie szkół i placówek oświatowych w wykonywaniu przez nie zadań nakładanych przez państwo, jak również wspomaganie w zaspokajaniu potrzeb szkół i placówek w rozwiązywaniu ich problemów.
2. Do obowiązkowych zadań Ośrodka należy organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie:
1) wynikającym z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
2) wymagań stawianych wobec szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego;
3) realizacji podstaw programowych, w tym opracowywania programów nauczania;
4) diagnozowania potrzeb uczniów oraz dostosowywania procesu kształcenia i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb;
5) przygotowywania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz korzystania z nich w celu doskonalenia pracy nauczycieli;
6) potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
3. Do obowiązkowych zadań Ośrodka należy także organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego:
1) dyrektorów szkół i placówek, którym po raz pierwszy powierzono to stanowisko;
2) dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą;
3) nauczycieli rozpoczynających pracę zawodową;
4) nauczycieli pełniących funkcję mentora w zakresie opieki nad nauczycielami początkującymi.
4. Do obowiązkowych zadań Ośrodka, należy ponadto gromadzenie i udostępnianie informacji o formach kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli dostępnych w województwie.
5. Ośrodek może realizować również inne zadania z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli zlecone przez organ prowadzący.
6. Ośrodek może, za zgodą Warmińsko – Mazurskiego Kuratora Oświaty, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, w zakresie:
1) przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,
2) pedagogiki specjalnej dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu.
7. Ośrodek może, za zgodą Warmińsko – Mazurskiego Kuratora Oświaty, prowadzić kursy kwalifikacyjne z zakresu zarządzania oświatą, o których mowa w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek.
8. Ośrodek może prowadzić kursy pedagogiczne dla instruktorów praktycznej nauki zawodu, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
§ 6
- Ośrodek realizuje zadania obowiązkowe w szczególności przez:
1) organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek, polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki w zakresie określonym w § 5 ust. 1 i 2 lub innym wskazanym przez szkołę lub placówkę, wynikającym z potrzeb szkoły lub placówki, obejmującego:
a) pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
c) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
d) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania;
2) organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą
w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń;
3) prowadzenie form doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń;
4) udzielanie konsultacji;
5) upowszechnianie przykładów dobrej praktyki.
Organizacja Ośrodka
§ 7
- Ośrodkiem kieruje dyrektor.
- Stanowisko dyrektora Ośrodka powierza i z tej funkcji odwołuje Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Nauczyciela zatrudnionego w Ośrodku, wchodzącego w skład komisji konkursowej powołanej w celu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora Ośrodka, o którym mowa w § 9 ust. 5 pkt 4 rozporządzenia wymienionego w § 4 pkt 5 niniejszego Statutu wyłania się zwykłą większością głosów przez ogół pracowników zatrudnionych w Ośrodku, w drodze tajnego głosowania z zachowaniem co najmniej 50% ich obecności.
- Do zadań dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością Ośrodka oraz reprezentowanie go na zewnątrz,
- dbanie o utrzymanie wysokiego poziomu jakości pracy Ośrodka,
- podejmowanie decyzji w zakresie spraw kadrowych pracowników Ośrodka, w tym przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych,
- dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Ośrodka,
- współdziałanie z organem prowadzącym Ośrodek oraz z Warmińsko-Mazurskim Kuratorem Oświaty w zakresie realizacji zadań wymagających takiego współdziałania, a ponadto realizowanie ich zaleceń i wniosków na zasadach określonych w ustawie i rozporządzeniu, o których mowa w § 4 niniejszego statutu,
- współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad pracownikami pedagogicznymi Ośrodka oraz nad pracą doradców metodycznych. Opiniowanie na wniosek Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty, pracy doradcy metodycznego przed przedłużeniem jemu powierzenia.
- administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą Ośrodka,
- określanie zakresu obowiązków i odpowiedzialności materialnej pracowników,
- zapewnienie pomocy nauczycielom konsultantom i specjalistom w realizacji ich zadań oraz doskonaleniu zawodowym,
- Przygotowanie planu pracy Ośrodka na dany rok szkolny i przedstawienie go Warmińsko Mazurskiemu Kuratorowi Oświaty w terminie do 15 lipca poprzedniego roku szkolnego celem zaopiniowania, a następnie organowi prowadzącemu w terminie do dnia 31 lipca poprzedniego roku szkolnego celem zatwierdzenia. Plan pracy Ośrodka powinien zawierać m.in. część dotyczącą wielkości zatrudnienia pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, z wyszczególnieniem zajmowanych stanowisk.
- przedkładanie organowi prowadzącemu sprawozdania z wykonania planu pracy na dany rok szkolny w terminie do dnia 30 września następnego roku szkolnego,
- sprawozdanie z realizacji planu pracy za rok 2012 dyrektor placówki przedstawia organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny w terminie do dnia 31 marca 2013 r.,
- nadzorowanie Olsztyńskiego Centrum Edukacji Ekologicznej, funkcjonującego przy Ośrodku,
- wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów prawnych, w tym zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w Ośrodku oraz zabezpieczenie nadzorowanego mienia i prawidłowe prowadzenie klasyfikowania, przechowywania i archiwizowania dokumentacji.
§ 8
- W Ośrodku tworzy się ponadto następujące stanowiska kierownicze:
- wicedyrektora,
- kierownika Olsztyńskiego Centrum Edukacji Ekologicznej,
- kierownika Filii.
- Olsztyńskie Centrum Edukacji Ekologicznej realizuje zadania wg regulaminu zatwierdzonego przed dyrektora Ośrodka.
- Stanowisko wicedyrektora W-M ODN w Olsztynie oraz kierownika pracowni merytorycznej i kierownika Filii powierza i ze stanowiska tego odwołuje dyrektor Ośrodka na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 9
1. W Ośrodku zatrudnia się:
1) nauczycieli - konsultantów,
2) nauczycieli – doradców metodycznych,
3) specjalistów nie będących nauczycielami,
4) pracowników inżynieryjno-technicznych, ekonomicznych, administracji i obsługi.
2. Na stanowiskach nauczycieli konsultantów, specjalistów, doradców metodycznych mogą być zatrudniane osoby spełniające wymagania określone w rozporządzeniu, o którym mowa w § 4 pkt 5 niniejszego Statutu oraz w odrębnych przepisach.
3. Na stanowiskach wymienionych w ust. 1 pkt 2 mogą być zatrudnione osoby spełniające wymagania określone w odrębnych przepisach.
4. W Ośrodku, w celu realizacji zadań, mogą być tworzone stałe lub doraźne zespoły zadaniowe. Zespoły zadaniowe tworzy, przekształca i likwiduje dyrektor Ośrodka.”;
ROZDZIAŁ IV
Zakres zadań pozostałych osób pełniących funkcje kierownicze oraz pracowników Ośrodka
§ 10
- Do zadań wicedyrektora Ośrodka należy:
- przygotowanie propozycji zadań do rocznego planu pracy Ośrodka i sprawozdań z realizacji ustalonych zadań,
- sporządzenie przydziałów czynności dla konsultantów i doradców zatrudnionych w placówce,
- kierowanie bieżącą działalnością Ośrodka w razie nieobecności dyrektora,
- nadzorowanie pracy konsultantów, doradców metodycznych i specjalisty ds. organizacji szkoleń,
- organizowanie i nadzorowanie prac związanych z:
- doskonaleniem kadry kierowniczej oświaty,
- diagnozowaniem stanu kwalifikacji nauczycieli i określeniem potrzeb w zakresie ich doskonalenia,
- doradztwem merytorycznym i metodycznym oraz opieka metodyczną nad nauczycielami,
- upowszechnianiem wiedzy i umiejętności związanych z reformą systemu edukacji, wdrażaniem nowych metod, technik, środków kształcenia i wychowania,
- współpracą oraz wymianą doświadczeń między nauczycielami i szkołami,
- procesem awansu zawodowego nauczycieli oraz przygotowaniem kadr dla wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia,
- przygotowaniem - we współpracy z właściwą Okręgową Komisją Egzaminacyjną - materiałów dotyczących wewnątrzszkolnego oceniania osiągnięć uczniów,
- przygotowanie analiz, sprawozdań i syntez z zakresu organizowanych i nadzorowanych prac i przedkładanie ich wraz z wnioskami dyrektorowi Ośrodka w ustalonym zakresie i terminach.
- Do zadań głównego księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości Ośrodka zgodnie z Ustawą o Rachunkowości,
- prowadzenie gospodarki finansowej Ośrodka zgodnie z zasadami wykonywania budżetu państwa i przepisami obowiązującymi jednostki samorządu terytorialnego,
- analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu i środków pozabudżetowych oraz innych będących w dyspozycji Ośrodka,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora Ośrodka dotyczących prowadzenia rachunkowości,
- kontrola wewnętrzna operacji gospodarczych w zakresie gospodarki budżetowej i pozabudżetowej,
- szczegółowe zadania określa się w zakresie czynności pracownika.
- Do zadań kierownika Olsztyńskiego Centrum Edukacji Ekologicznej należy:
- opracowanie planu pracy uwzględniającego wiodące zadania edukacyjne oraz priorytety Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie zgodnie z regulaminem OCEE,
- organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli realizujących edukację ekologiczną,
- współpraca z: Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska w Olsztynie, Wydziałem Ochrony Środowiska Urzędu Miasta, instytucjami i fundacjami, wizytatorami Kuratorium Oświaty w Olsztynie i nauczycielami akademickimi oraz innymi placówkami doskonalenia nauczycieli w kraju,
- przygotowywanie i opracowywanie sprawozdań merytorycznych i finansowych zgodnie z ustalonymi w umowach zasadami i terminami,
- zawieranie umów - dotacji na realizację programu edukacji ekologicznej i działalności proekologicznej szkół i innych placówek oświatowych,
- wydatkowanie i rozdział funduszy w ramach zawartych umów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Do zadań specjalisty ds. gospodarczych należy:
- prowadzenie dokumentacji Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami i przyjętymi zasadami w Ośrodku,
- zabezpieczenie prawidłowej eksploatacji budynku oraz mienia ruchomego Ośrodka,
- ochrona mienia przed kradzieżą, włamaniem, pożarem i innymi szkodami,
- przeprowadzanie remontów budynku Ośrodka oraz konserwacji i napraw znajdującego się w nim mienia ruchomego,
- dbanie o czystość, porządek i bezpieczeństwo w budynku Ośrodka i jego otoczeniu,
- dokonywanie zakupów środków trwałych, nietrwałych i materiałów – zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
- prowadzenie magazynu i archiwum,
- zabezpieczenie sprawnego funkcjonowania transportu samochodowego,
- prowadzenie ksiąg inwentarzowych,
- gospodarowanie pomieszczeniami Ośrodka,
- wspieranie organizacyjne zadań realizowanych przez pracowników pedagogicznych Ośrodka,
- nadzór nad pracownikami obsługi,
- udostępnianie sprzętu audiowizualnego na potrzeby kursów organizowanych w Ośrodku,
- odpowiedzialność za sprzęt znajdujący się w pracowni według księgi inwentarzowej,
- instruktaż obsługi technicznych środków dydaktycznych,
- katalogowanie zbiorów pracowni,
- utrzymywanie sprzętu w stanie sprawności technicznej,
- powielanie materiałów metodycznych na potrzeby konsultantów i doradców metodycznych,
- wzbogacanie pracowni o nowe środki techniczne,
- szczegółowe zadania określa się w zakresie czynności pracownika,
- Do zadań samodzielnego pracownika ds. kadrowych należy:
- prowadzenie akt osobowych pracowników oraz nauczycieli doradców, kartoteki zatrudnionych, ewidencji legitymacji służbowych, ewidencji legitymacji ubezpieczeniowych,
- załatwianie spraw osobowych i socjalnych pracowników Ośrodka,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych,
- szczegółowe zadania określa się w zakresie czynności pracownika.
- Do zadań nauczycieli konsultantów należy realizacja zadań opisanych w § 5 i § 6 niniejszego statutu oraz:
- opracowywanie programów i organizowanie form doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- doskonalenie kadry kierowniczej,
- wykonywanie analiz oraz przygotowywanie materiałów w obszarze objętym szczegółowymi zadaniami,
- gromadzenie, przetwarzanie i upowszechnianie informacji pedagogicznej,
- szczegółowe zadania określa się w zakresach czynności pracowników.
- Do zadań specjalisty ds. organizacji form doskonalenia należy:
- ewidencjonowanie kursów, warsztatów,
- prowadzenie ewidencji sal warsztatowych i wykładowych,
- prowadzenie banku informacji o uczestnikach kształcenia i doskonalenia w Ośrodku,
- szczegółowe zadania określa się w zakresie czynności pracownika.
- Zadania doradców metodycznych zatrudnionych w Ośrodku
- Do zadań doradców metodycznych zatrudnionych w Ośrodku należy w szczególności wspomaganie nauczycieli oraz rad pedagogicznych w:
- planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno- wychowawczego,
- opracowywaniu, doborze i adaptacji programów nauczania;
- rozwijaniu umiejętności metodycznych,
- podejmowaniu działań innowacyjnych.
- Nauczyciel-doradca metodyczny realizuje zadania przez:
- Do zadań doradców metodycznych zatrudnionych w Ośrodku należy w szczególności wspomaganie nauczycieli oraz rad pedagogicznych w:
- udzielanie indywidualnych konsultacji,
- prowadzenie zajęć edukacyjnych, zajęć otwartych oraz zajęć warsztatowych,
- organizowanie innych form doskonalenia wspomagających pracę dydaktyczno-wychowawcza nauczycieli,
- organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek.
- Nauczyciel-doradca metodyczny planuje działania stosownie do potrzeb, we współpracy z placówkami doskonalenia, bibliotekami pedagogicznymi i bibliotekami szkolnymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz organami sprawującymi nadzór pedagogiczny.
- Szczegółowy zakres zadań nauczyciela – doradcy metodycznego określa Warmińsko – Mazurski Kurator Oświaty.
- Do zadań kierownika Filii należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Filii,
- przygotowywanie propozycji do rocznego planu Filii i sprawozdań z realizacji ustalonych zadań,
- nadzorowanie pracy pracowników Filii,
- organizowanie i nadzorowanie w Filii prac związanych z zadaniami statutowymi Ośrodka,
- przygotowywanie analiz, sprawozdań i syntez z zakresu organizowanych i nadzorowanych prac i przedkładanie ich wraz z wnioskami dyrektorowi Ośrodka w ustalonym zakresie i terminach,
- wykonywanie innych prac określonych przez dyrektora Ośrodka.
ROZDZIAŁ V
Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka:
§ 11
- Pracownicy Ośrodka zobowiązani są do:
- rzetelnej i terminowej realizacji powierzonych czynności,
- przestrzegania przepisów prawnych i norm etycznych,
- dbania o mienie Ośrodka,
- przestrzegania zasad bhp i ppoż.,
- zachowania tajemnicy służbowej i państwowej,
- rozwoju zawodowego.
- Pracownicy Ośrodka mają prawo do przedstawiania wniosków dotyczących usprawnienia pracy Ośrodka.
- Do podpisywania dokumentów finansowych i dokumentów, z których wynikają zobowiązania majątkowe mają prawo: dyrektor Ośrodka, wicedyrektor i główny księgowy.
ROZDZIAŁ VI
Zasady finansowania Ośrodka
§ 12
- Ośrodek jest samorządową jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Działalność Ośrodka jest finansowana z budżetu samorządu województwa w oparciu o zatwierdzony plan finansowy.
- Działalność dodatkowa może być finansowana z dochodów własnych uzyskiwanych na podstawie uchwały organu stanowiącego Samorządu Województwa.
- Zadania zlecone przez organ prowadzący, organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz inne instytucje są finansowane ze środków przekazywanych przez te organy i instytucje.
ROZDZIAŁ VII
Tryb wprowadzania zmian w statucie
§ 13
Zmiany w statucie dokonywane są przez organ prowadzący na wniosek dyrektora Ośrodka lub z inicjatywy organu prowadzącego w trybie właściwym do jego uchwalenia.